לבחור היכן ללמוד זו אחת ההחלטות המשפיעות ביותר על מסלול החיים האקדמי והמקצועי, אך דווקא כאן רבים נוטים להישען על מונחים ערטילאיים כמו יוקרה או סטטוס. בכתבה שפורסמה באתר Ymag מפרק פרופ' עקיבא פרדקין את הדילמה ומזכיר כי לא המוסד קובע את רמת הביצוע של הסטודנט אלא ההתאמה בין האדם למסגרת. “יש פער גדול בין מוסד שנחשב למוביל לבין מוסד שמוביל אותך אישית קדימה,” הוא אומר ומוסיף כי “השאלה הנכונה היא לא איפה הכי יוקרתי ללמוד אלא איפה תוכל לצמוח באופן טבעי ומודרג”.
הכתבה מציגה תמונת מצב מדויקת של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ומראה כיצד בעשור האחרון השתנתה הדינמיקה בין המוסדות. פרופ' עקיבא פרדקין מדגיש כי האוניברסיטאות מציעות רצף מחקרי עמוק ופתחים לתארים מתקדמים, בעוד המכללות מצטיינות בלמידה יישומית וביחס אישי. “אין כאן עליונות של צד אחד על פני השני. יש כאן שני נתיבים שונים המובילים לאותה מטרה של התפתחות אישית והשכלה משמעותית” הוא מציין.
אחד הנושאים הבולטים בכתבה הוא הפער שבין תפיסת הקושי האקדמי לבין החוויה בפועל. למרות ההנחה הרווחת שתואר מאוניברסיטה מקשה יותר אך גם מוערך יותר, פרופ' עקיבא פרדקין מצביע על יוצאי דופן ועל תחומים שבהם מכללות הן המובילות בשיעור השמה ובהכשרה מקצועית. “המציאות מורכבת הרבה יותר מהמיתוס” הוא טוען ומדגיש שכדאי לבחון נתוני תעסוקה, סילבוסים ומפגשים עם בוגרים לפני קבלת החלטה.
לבסוף, פרופ' עקיבא פרדקין מזכיר כי בחירה נכונה היא בחירה מודעת ולא אינטואיטיבית. “לפני שנרשמים, כדאי לשאול את עצמך מה אתה רוצה להשיג בעוד חמש שנים ואיזה מוסד יאפשר לך להגיע לשם בצורה היעילה ביותר,” הוא אומר ומסכם כי “האוניברסיטה והמכללה אינן מתחרות אלא משלימות. הניצחון האמיתי הוא למצוא את המקום שבו אתה תצליח באמת.”






