עמוד הבית » בניית שאלת מחקר שלא מתפרקת – על ניסוח, חדות והיתכנות

בניית שאלת מחקר שלא מתפרקת – על ניסוח, חדות והיתכנות

ביסודו של כל מחקר איכותי עומדת שאלה אחת: שאלת המחקר. היא הלב הפועם של התהליך האקדמי, נקודת המוצא שממנה נובעת כל טענה, מתודה ותוצאה. אך לא כל שאלה עומדת במבחן המחקרי. רבים מהסטודנטים נתקלים בקושי לנסח שאלה מדויקת, ממוקדת וברורה – כזו שמצד אחד תאפשר חקירה משמעותית, ומצד שני תישאר ישימה במסגרת הזמן, הכלים והמשאבים הנתונים.

פרופסור עקיבא פרדקין, המלווה מעל 1500 חוקרים ודוקטורנטים בתהליך גיבוש הדוקטורט, מסביר כי “שאלת מחקר טובה היא כמו עדשה חדה – היא לא מטשטשת את התמונה, אלא ממקדת אותה. סטודנט שמצליח לנסח שאלה ממוקדת כבר עשה חצי מהדרך”.

לדבריו, השלב הראשון הוא להבין מהי בדיוק בעיה מחקרית. בעיה שאינה ברורה תוליד שאלה עמומה, ולעיתים גם מחקר שלא יוכל לעמוד בקריטריונים אקדמיים. “אחת הטעויות הנפוצות היא לחשוב ששאלה רחבה תיתן מקום ליותר תוצאות. בפועל, שאלה רחבה מדי גורמת למחקר להתפרק”, מדגיש פרופסור עקיבא פרדקין.

קריטריונים לשאלה מחקרית איכותית

כדי ששאלת המחקר תהיה מדויקת, עליה לעמוד בשלושה קריטריונים מרכזיים:

  1. ניסוח בהיר וממוקד – שאלה שמנוסחת היטב ניתנת להבנה בקלות גם על ידי מי שאינו מומחה בתחום.
  2. חדות מושגית – יש להגדיר את המונחים המרכזיים בשאלה באופן שאינו משתמע לשתי פנים.
  3. היתכנות אמפירית – חשוב לוודא שניתן לבדוק את השאלה במסגרת המתודולוגית של המחקר.

לדוגמה, שאלה אמורפית כמו:
כיצד משפיעה התרבות הארגונית על שביעות רצון העובדים?
עשויה להשתפר לשאלה מדידה וברורה יותר:
כיצד משפיע סוג ההנהגה (משתנה עצמאי) על רמות שביעות הרצון (משתנה תלוי) בקרב עובדים בארגונים ציבוריים בישראל?

בדוגמה זו, הוגדרה באופן מדויק יותר הסביבה (ארגונים ציבוריים בישראל), המשתנים המרכזיים (סוג הנהגה ושביעות רצון), והוגדרה מסגרת בדיקה שניתן למדוד אותה.

ממעורפל למדיד – תהליך עבודה שיטתי

“התפקיד של המנחה הוא לא רק לבקר, אלא להאיר”, אומר פרופסור עקיבא פרדקין. “כשאני עובד עם דוקטורנט, אני מבקש ממנו לשאול את עצמו שלוש שאלות פשוטות:
מה בדיוק אני רוצה לגלות?
איך אני יכול לדעת אם מצאתי תשובה?
ולמה זה חשוב למישהו מעבר לי עצמי?”.

התהליך הזה מסייע לסטודנט לעבור מחשיבה אינטואיטיבית לחשיבה מחקרית. הוא מאלץ אותו להגדיר מדדים, לנסח גבולות ולבחון את ההיתכנות של כל מונח בשאלה.

דוגמה נוספת לשיפור שאלת מחקר

שאלה כללית כמו:
כיצד משפיע החינוך הדיגיטלי על למידת תלמידים?
תוכל להפוך לשאלה מחקרית מדידה:
כיצד משפיע השימוש בפלטפורמות למידה מקוונות על הישגי תלמידים במדעי החברה בבתי ספר תיכוניים בישראל?

ההבדל ברור – הגדרת אוכלוסייה, תחום דעת, משתנה עצמאי ומשתנה תלוי, מאפשרת מחקר שניתן לבחון אמפירית ולהציג ממצאיו באופן מבוסס.

לסיכום

שאלת מחקר טובה אינה רק ניסוח מוצלח – היא ביטוי להבנה עמוקה של נושא, למודעות למגבלות המחקר ולבהירות מחשבתית. כפי שמסכם פרופסור עקיבא פרדקין: “כששאלה בנויה נכון, היא לא מתפרקת – היא חושפת. היא הופכת להיות מפת דרכים למחקר כולו.”

בניית שאלת מחקר אפקטיבית היא אפוא אמנות ומדע גם יחד. שילוב בין חשיבה ביקורתית, בהירות לשונית וראייה יישומית – והיא המפתח לפתיחה מוצלחת של כל מחקר אקדמי.

Picture of פרופסור עקיבא פרדקין

פרופסור עקיבא פרדקין

בשנת 1998 הקים פרופסור עקיבא פרדקין את מכון PHD INSTITUTE, מוסד אשר תחת ניהולו מייצג בישראל 26 אוניברסיטאות מוכרות מרחבי העולם. המכון מספק ליווי אישי לסטודנטים ישראלים בתהליך קבלת התואר לדוקטורט, תוך כדי שהותם בישראל. עד כה סיימו את לימודי הדוקטורט שלהם במכון כ-1500 בוגרים, וכיום לומדים בו כ-300 דוקטורנטים נוספים.

מעוניינים לקבל מידע נוסף? שלחו לנו הודעה

*בשליחת הפרטים את/ה מאשר/ת את מדיניות הפרטיות של האתר

נגישות

מתעניינים בדוקטורט?

הצעד הראשון בתהליך מתחיל כאן. השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

*בשליחת הפרטים את/ה מאשר/ת את מדיניות הפרטיות של האתר